nartentinekewinter2024.reismee.nl

Frankrijk door.....

15. Frankrijk door.

Zondag 25-02-2024 We verlaten Spanje

Het is nog 50 km naar de grens, dus gooien we bij het tankstation even buiten Lumbier de tank goed vol. De prijs van de diesel scheelt minstens 50 cent per liter met die in Frankrijk. Gisteravond hebben we de routes vergeleken: de langere, drukke via Pamplona en San Sebastian of de veel kortere route via Roncevalles, over een pas van 1000 meter. Er wordt geen sneeuw-voorspelling afgegeven, alleen regen, dus kiezen we voor de korte route. Dat hebben we geweten… De rustige weg vanaf Lumbier stijgt gelijkelijk aan tot 800 meter en we beginnen sneeuw langs de kant van de weg te zien. Het regent een beetje. Wat verderop is de sneeuw op de weg in blubber veranderd en we twijfelen om door te rijden. Er komt af en toe verkeer ons tegemoet en we denken dat er gestrooid is. We rijden langzaam en voorzichtig. Bij de afslag naar de doorgaande weg vanaf Pamploma ziet het er beter uit. Ook bij Roncevalles is de weg redelijk schoon, alleen we moeten dan de pas (Puerto de Ibañeta) van 1057 meter hoog nog over. Gelukkig is de weg sneeuwvrij en is de afdaling, (aan deze kant met veel haarspeldbochten), geen probleem. Bijna beneden in Arnéguy komen ons Santiago-wandelaars tegemoet, in de stromende regen, en ze moeten nog 800 meter omhoog naar Roncevalles. We zijn dus nu in Frankrijk. We blijven de D933 volgen, richting Mont-de-Marsan en houden een korte pauze in Sauveterre-de-Béarn. We lunchen en omdat het nu droog is maken we een wandeling door het oude centrum en langs de rivier de Gave d’Oleron. We passeren ook een oud kasteel en een brug. Dan gaat het weer door. Regelmatig zien we de naambordjes van de dorpen die we passeren op z’n kop hangen. Boerenprotest! In Grenade de l’Adour willen we de camperplaats opzoeken, maar deze is nu met hoogtebalken afgesloten voor campers. Dan vinden we 20 km verder in Villeneuve-de-Marsan een geschikte plek met service en lekker rustig. Ondertussen regent het nog steeds en het plan om hier een pizza te gaan eten laten we varen; geen zin om drijfnat te worden. Dus kook ik een potje. Pas tegen negenen wordt het droog.

Maandag 25-020-2024 Naar de Dordogne, nat, natter, natst!

Ach, waarom ook niet? We zijn nu toch in de buurt. We gaan via de Dordogne verder naar het noorden. Het regent pijpenstelen als we vertrekken vanuit Villeneuve-de-Marsan. Onderweg zien we links en rechts weilanden die meer op moerassen lijken en greppels die sloten zijn geworden. De ruitenwissers maken overuren. We passeren achtereenvolgens de Garonne, de Lot en de Dordogne. We gaan eerst naar Beynac. Daar is vlakbij het kasteel een parking waar ook campers mogen staan. Het kost 25 euro voor een overnachting en er is verder geen service of niks. Dat gaan we niet doen. We rijden door naar Sarlat-da-Canada. Daar kunnen we achter de Carrefour gratis staan op een speciaal voor campers gereserveerde plek. Het is een kwartiertje lopen naar het oude centrum. Het regent nog wel zachtjes, maar we moeten de benen strekken. Paraplu mee, regenjas aan en op pad. Als we in het middeleeuwse centrum zijn houdt het op met zachtjes regenen. We bekijken wat oude gebouwen en lopen door de smalle straatjes. Het begint te plenzen en we schuilen even onder een zonneluifel voor een snoepwinkeltje. Het water stroomt door de straatjes, regenpijpen lozen op de stoepen of nog hoger en de trapjes veranderen in watervalletjes. We bekijken nog wat straatjes en houden het dan voor gezien. Het is maandag en dan zijn ook de meeste cafeetjes gesloten. Ondertussen zijn onze schoenen vol gelopen en de broeken doorweekt. We haasten ons terug en stropen de natte kleren af. De verwarming aan en alles zo goed mogelijk uithangen. Dit was een zeer natte expeditie. Een andere keer nog maar eens overdoen, want het stadje is beslist de moeite waard.

Dinsdag 27-02-2024 Naar Chateauroux. Heeel koud!

Het is gelukkig droog als we vertrekken. Af en toe wat spetters onderweg en zodra we boven de 400 meter komen is er dikke mist. Dat gebeurt een paar keer. Op een van de rotondes is het een grote puinhoop: autobanden, hooibalen en verbrande bomen….weer boerenprotest en ook hier naambordjes van de dorpen op zijn kop. We maken een korte pauze in Le Vigen t.o. een oude kerk. Dan komt er een wegomlegging; onze IGO in paniek, maar wij volgen de “deviation” bordjes en komen zo weer op de oorspronkelijke route uit. We komen over een rivier die nauwelijks meer als zodanig is te herkennen. Er loopt een fietspad langs dat is overstroomd en van de picknicktafels in het er naastliggende parkje is nog net het tafelblad te zien. We zijn om half drie op de camperplaats in Chateauroux. Er zijn ruime vakken en er is service. Het is er rustig, en het is maar een kwartiertje lopen naar het centrum. We kleden ons warm aan, want het is nog geen 10 graden. Het oude centrum is interessant met twee kastelen en een mooie Notre Dame kathedraal. Erg lang lopen we niet rond door de kleine straatjes, want het is berekoud! Op de terugweg leggen we even aan voor thee en een taartje bij een bakker/lunchroom. Dan is het nog 10 minuten teruglopen. Enfin, we weten waar we zijn en de beenspieren hebben hun best gedaan. Nu gauw de verwarming aan en plannen maken voor morgen. En natuurlijk ons dagelijkse potje Rummikub.

Woensdag 28-02-2024 Verder naar St. Florentin

De zon schijnt en het regent niet. Al twee leuke feiten om voor op te staan. Half tien vertrekken we. We moeten tanken dus ik zoek in de app “Tank billig” een voordelig benzinestation op. Het is de moeite waard om te zoeken want de prijzen van normale tankstations en die van bij supermarkten verschillen aanzienlijk, soms wel 20 cent per liter. Het wordt de Intermarchée in Issoudun en ligt precies op onze route. Dan 20 km verder weer even wat meters afleggen in een Lidl voor de nodige boodschappen. Het gaat via Bourges naar Auxerre en halverwege maken we een lunchstop in Charitée sur Loire. We kunnen een rondje lopen op een klein eilandje langs de Loire en hebben mooi zicht op de stad. Zo, na de Yonne zijn we ook die voorbij. Alle rivieren puilen uit van het snelstromende water en velen staan buiten hun oevers. In St. Florentine ( 50 km voor Troyes) aan de Armançon vinden we bij de jachthaven een nieuwe camperplek, hoog genoeg voor het water. Er is service en het is een rustig plekje. We maken natuurlijk een verkenning door het oude, hoog gelegen centrum. De grote kerk staat in de steigers en ook aan andere panden wordt gewerkt. Het centrum is gezellige met winkeltjes en restaurantjes. Via wat bruggetjes en door een parkje maken we de ronde af. We zagen al, dat er een afhaal pizzeria op de hoek is, dus daar lopen we meteen heen om pizza’s mee te nemen. Lekker!! Morgen de laatste dag in Frankrijk….

Donderdag 29-02-2024 Naar Sedan

We zijn er al vroeg uit en voor negenen al op weg. We rijden dwars door Troyes en net daarna zien we een omleiding richting Châlons-sur-Champagne. Die volgen we braaf. We zien dat ook de Aube een eind buiten de oevers is getreden. Aan de Marne in Châlons maken we een korte pauze en wandelen het centrum in. We bekijken de enorm grote kathedraal en via een parkje en langs een kanaaltje lopen we weer terug. Weer wat verder in Suippes stoppen we voor de lunch. Voordat we Sedan bereiken doorkruizen we nog een uitgestrekt gebied met overstroomde landerijen; alles staat blank. Om kwart over drie zijn we op de parking in de slotgracht van ’t Chateau-Fort de Sedan. Het is een enorm groot complex met binnen de muren een hotel en restaurant. We lopen er doorheen en komen via de achterkant in het centrum. We bekijken de grote kerk nog even en dan met een boog weer terug naar de camper. De laatste nacht in Frankrijk. Nog 17 km tot de Belgische grens en een paar uurtjes later zijn we dan morgen weer terug in Waalre.
Het was een bijzondere campertrip met veel afwisselende ervaringen. We bedanken iedereen voor het mee-reizen en het reageren op onze foto’s (Nart) en verhalen (Tineke).

Mieke moller

Wat een mooie reis weer. En na dat heerlijke weer in Spanje nu al die nattigheid, ja ook hier.
Wel thuis en bedankt voor de mooie verhalen en foto’s, Mieke

Frans

Welkom thuis Tineke en Nart, we hebben weer genoten van jullie mooie reisverslagen en foto’s.

Guus

Gezellig,jullie verhalen !
Maar ook fijn om jullie weer te ontmoeten.
Welkom terug !!!

Rob V

Fijn dat jullie genoten hebben van de vakantie en wij in elk geval ook van alle mooie foto's en al die mooie verhalen. Wanneer komt het boek uit?
Welkom thuis in ons kikkerlangdje.
Groetjes, Rob V

Ans

Welkom thuis en jullie (en wij ook) boffen: er komt goed weer aan.
Gauw maar weer eens bij-buurten!
Komende week zitten wij in Egmond aan Zee, maar daarna hebben we weer alle tijd.
Liefs xxx

Hilly

De reis zit er bijna weer op. Bedankt voor de mooie verhalen en foto’s. Welkom in ons kikkerlandje. Doe maar rustig aan

Jeannette

Wat een geweldige reis weer. Hopelijk brengen jullie wat zon en droogte mee zodat we hier aan het voorjaar kunnen beginnen. Tot gauw!

Hannie

Dank dat we mee mochten reizen met jullie. Nu lekker nagenieten en hopen dat het hier snel lente wordt. Nu zijn wij eind april aan de beurt ?.

Rob

Welkom terug!Intusen ben je de laatste dagen gewend aan het weer hier!

Josephine

Welkom terug
Het was een boeiend reisverslag met mooie fotos. Het laatste stukje was 'een koud stukje ' ik heb de verwarming een paar graden hoger gezet.,,

Tet

Dank voor de boeiende verslaggeving van Tineke en de mooie foto’s van Nard van de schilderachtige dorpjes en prachtige natuur. Het was fijn om mee te genieten!
Welkom in ons natte landje.?

Hans en Willemien

Mooie reis weer en veel mooie plekjes. Was weer leuk jullie te volgen tot snel